Slavelandet
Skibet Cassiopeia er næsten i havn i Kallán, da det angribes af pirater. Kaptajn Arild dør, og besætningen inklusive Dalia, bliver taget til fange af sørøverne, sejlet til Fiantien og solgt på slavemarkedet til en gammel krumrygget mineejer, som især betaler godt for Dalia.
Det viser sig, at Arban skal bruge Dalia til at styre den gamle, vingeløse drage, Ura. Selv har han gigt og kan ikke klare jobbet så godt længere. Ura er minens ´lokomotiv´, hun trækker vogne med jernmalm ud af minen.
Til slut lykkes det Dalia, Askar og Fiskefjæs at flygte på ryggen af den vingeløse drage. Fiskefjæs tager afsked med de to venner for at vende tilbage til havnebyen og sit rette element, havet. Askar og Dalia sætter kurs mod Pyraderne, bjergkæden, der strækker sig langt ind i Kallánien. Mon de kan nå frem inden sneen lukker passet?
3. del i serien om Dalia Dragehvisker
Gyldendal 2009
Dragefantasy med masser af dramatik
Dalia – dragehvisker og kidnappet. I sidste bind mistede hun også en finger – ja men kan det snart blive meget værre? Ja da!
Det gode skib Cassiopeia er næsten i havn, da det angribes af pirater. Den del af besætningen, der ikke dræbes på brutal vis, tages til fange og sælges som slaver. Dalia ender derfor ved en ældre mineejer, der giver en ret god pris for hende. Dalia skal nemlig ikke bare være en helt almindelig slave...
Dalia længes hjem, og selvom hun har fundet gode venner trods meget modgang, er der nu endnu længere hjem end før.
Serien om Dalia Dragehvisker er både skummel, spændende og fuld af farver.
Kampen mellem det gode og det onde er firkantet men præsenteres lækkert og fordøjeligt igennem en historie der er fuld af action og intriger.
Vi kan faktisk ikke få nok af god dansk fantasy, der præsenterer fortællinger om venskab, magt, mod... og kærlighed.
Serien om Dalia mangler kun lidt romantik for at være fuldbyrdet tøsefantasy. Lur mig – næste bind i serien, Dødebjerget, som udkommer i juni 2009, vil vi høre meget mere om kærlighed.
Anmeldt af Zenia Johnsen, fortællingen.dk
"Slavelandet" er tredje del i fantasy-serien om pigen Dalia Dragehvisker, som lever i et samfund, der er styret af kvinder. Dalia er ud af en gammel slægt af dragehviskere, hvis fornemmeste opgave er at tæmme deres drager og blive krigere. Serien er forfatterens første forsøg inden for Fantasy-genren, men forhåbentlig ikke det sidste.
Det er en klar fordel at have læst de to første bøger i serien, Dragesygen og Magnetstenen, inden Slavelandet, men bogen kan også sagtens læses som et selvstændigt værk.
I første bind udbrød der sygdom blandt dragerne i det samfund Dalia bor i. Dalia var samtidig ved at forberede sig på sin endelige prøve, som skal bestås, for at hun kan blive kriger. Dalia bestod ikke prøven, da hendes drage, Flamar fik dragesyge. Dalia fandt også ud af, at der foregik et forfærdeligt forræderi, men inden hun nåede at afsløre forræderen, blev hun kidnappet og sendt af sted på en hvalfangerbåd.
Andet bind foregik så på hvalfangerbåden, hvor Dalia fik to fjender i form af kaptajnen og andenstyrmanden, samt to nye venner, kokken Fiskefjæs og drengen Askor. Mens skibet sejlede i en tyk tåge, fik Dalia en idé, der måske kunne hjælpe hende tilbage til dragehviskernes land.
I denne historie er Dalia bare 100 sømil fra land, da hvalfangerbåden angribes af pirater. Mændene om bord forsøger at forsvare skibet, men bliver overmandet og alle fanger sejles til Marat, den sorte by, hvor de sælges som slaver. De fleste sælges til Arban, som især er interesseret i Dalia og hendes evner som dragehvisker. Hos Arban skal alle arbejde i en mine med at udvinde jern, som skal bruges til våben i krigen mod dragehviskerne. Dalia skal bruges til at styre den drage, som skal trække vognene med jern. Dalia, Fiskefjæs og Askor begynder hurtigt at planlægge et flugtforsøg fra Arbans mine, men kommer ud for flere skuffelser og overraskelser i forbindelse med deres forhavende.
Genren er fantasy og en meget gennemarbejdet og dygtigt udtænkt en af slagsen. Dalia Dragehvisker-serien er spændende og velskrevet. Der gøres god brug af de evner, personerne har. Dalia gør selvfølgelig brug af sine evner som dragehvisker, men i dette bind gør kokken Fiskefjæs også brug af sin viden om forskellige bær og deres virkning, og Askors viden om aflæsning af landskaber og kendskab til de fysiske love får stor betydning for handlingen i bogen.
Bogen har alt det bedste fra fanasy-genren; et spændende plot, modgang, forræderi, fjendskab og venskab, men også mysterier og skjulte hensigter. Samtidig er bogen skrevet i et sprog, der gør den letlæseligt og nem at komme igennem, så den appellerer til alle, som elsker fantasy.
Det værste ved bogen, er den lange ventetid på fjerde og sidste del af serien. Der er ingen tvivl om at ventetiden bliver ulidelig!
Anmeldt af Lone Andersen, KultuNaut
Dalia Dragehvisker kan noget med drager, hun er dragehvisker. Hun har et eminent tag på dem og skal op til den afsluttende prøve, som hun skal bestå, og som indvier hende til voksenlivet. Men netop på prøvedagen bliver hendes drage Flamar ramt af den frygtede dragesyge. Dalia beslutter at finde ud af, hvad der truer dragekrigernes dyr. Det udvikler sig meget faretruende for hende, da hun opdager, hvem der står bag dragesygen.
Det er – kort fortalt – situationen i "Dalia Dragehvisker – Dragesygen" (2008), der er bind 1 i Ida-Marie Rendtorffs velskrevne serie om Dalia Dragehvisker.
I bind 2 – "Dalia Dragehvisker - Magnetstenen" (2008) – fortsætter Dalia sin søgen efter årsagen til den mystiske dragesyge. Den fører hende ud på en farefuld færd om bord på en hvalfangerbåd, hvor en tyrannisk kaptajn truer hende på livet, men hun skaber får dog også venner blandt mandskabet.
Bind 3 hedder "Dalia Dragehvisker - Slavelandet" (2009), og her tages Dalia Dragehvisker og besætningen på hvalfangerbåden til fange af pirater og sælges som slaver. Da Dalia møder dragen Ura, bruger hun sine dragehviskerevner, og der opstår en mulighed for flugt. Og hvad den ender med, må man pænt vente med til det fjerde og afsluttende bind.
En hovedperson i en fantasy-/eventyrroman må igennem ufattelige lidelser og prøvelser, og det gælder så sandelig også for Dalia. Ida-Marie Rendtorff bygger et troværdigt fantasy-eventyrunivers op og er god til at holde spændingen ved lige. Samfundene i fantasyromanerne er ofte tyranniske og fundamentalistiske, således også i historien om Dalia Dragehvisker.
Dalia bærer i virkeligheden på en stor, stor sorg. Moderen var også dragehvisker, men blev lokket i et baghold og dræbt. Ida-Marie Rendtorff er mere end god til at gå ind i hovedet på Dalia, og de problematikker, som Dalia slås med, er måske i virkeligheden en slags "dække" over nogle mere realistiske konflikter/problemer, som (pige)læsere let kan relatere til.
Dalia Dragehvisker-bøgerne er spændende og velskrevne. Ida-Marie Rendtorff kan sin metier!
Bent Rasmussen, redaktør af "SKOLEBIBLIOTEKET"
April 2009.
Historien om Dalia Dragehvisker spænder over fire bind, hvoraf 'Slavelandet' er det tredje.
I de to første lærer Dalia om sine kræfter som dragehvisker, men under sin eksamen fejler hendes drage, Flamar, til stor bekymring. Det viser sig, at dyret er blevet forgiftet, og Dalia kommer på sporet af et komplot, som blandt ander fører hende ud på en hvalfangerbåd, hvor hun møder nye venner, såvel som fjender.
Og bind tre tager da også sin begyndelse på skibet.
Heldigvis for Dalia og venner bliver de angrebet af pirater, og efter at være blevet fanget af søulkene, sælges de som slaver på markedet.
Køberen er Arban med sølvhåret, som viser sig at gemme på en hemmelighed.
Under arbejdet i Arbans miner stifter Dalia bekendtskab med dragen Ura, som er blevet mishandlet på det groveste.
Mens hun passer den, og vinder dragens tillid, får hun en idé til at slippe væk fra slavelandet.
Hun planlægger sammen med vennerne, Askar og Fiskefjæs, en flugt, som skal bringe hende tilbage til sit eget land, og med medicin til Flamar.
Bogen henvender sig til den yngre del af fantasylæserne, og i særdeleshed til piger.
For Dalia har ben i næsen, og kæmper med en del problemer, som nok kunne overføres til spirende teenagere.
Ida-Marie Rendtorff skriver let og forståeligt - samtidig med at der bevares et ret højt niveau af spænding.
Universet er let at acceptere, og det føles ofte som at være der selv, når Dalias kvaler beskrives.
Bøgerne er også velegnet til oplæsning for de mindste, omend nogle passager faktisk er ret blodige - men så kan man jo snyde lidt under højtlæsningen.
Anmeldt af Jakob Frey Ahrentzen, nordjyske.dk
Lektørudtalelse
Anvendelsesmuligheder/målgruppe/niveau
Dette er tredje del i den spændende og populære fantasy-serie Dalia Dragehvisker. Bogen kan selvlæses af gode læsere fra ca. 10 år
Beskrivelse
Ida-Marie Rendtorff er i børnebiblioteket kendt som forfatter til bøger i fantasy- og kærlighedsgenren. I samarbejde med Daniel Zimakoff har hun desuden udgivet 3 titler. Tredje del af Dalia Dragehvisker fortsætter på hvalfangerbåden. Da båden angribes af pirater, tages hele besætningen til fange og transporteres til et marked, hvor de sælges som slaver. Tilværelsen som slave er ubarmhjertig. Da det betroes dragehviskeren Dalia at tage sig af dragen Ura, anes en mulighed for flugt. Bogens slutning er relativt åben, og forlaget lover da også, at bind fire udkommer til efteråret. Allerede i 1. kapitel er man godt og grundigt revet med i den spændende historie. Kapitlerne er korte og slutter ofte som en cliffhanger. Bogen er derfor hurtigt læst
Sammenligning
Børnebiblioteket har efterhånden opbygget en god samling fantasy-bøger med piger som helte med forfattere som fx Ottesen, Kaaberbøl og Ryding i spidsen
Samlet konklusion
En rigtig god fortsættelse som indeholder alle de elementer, en "rigtig" fantasy-fortælling skal indeholde. Det ser stadig lovende ud for serien, og fjerde bind skal være meget velkomment
Lektør: Rikke Skuldbøl Jakobsen