Gepard-drengen

elevbogen

Conrad bor i Zambia. Han opdager et mærke af tre kløer på en træstamme - kan det være geparden Chee, som han tæmmede som unge, der er vendt tilbage? Hvordan får Conrad stoppet mændene i landsbyen, der vil gå på jagt efter geparden?


Danida/Udenrigsministeriet 2014

Læs mere om bogen og undervisningsmaterialet på 2014.u-landskalender.dk

Se video om mit besøg i Zambia, læs bogen som pdf eller hør den oplæst af Peter Mygind her.


Lokalavisen Nordsjælland

47.000 har købt bogen om Geparddrengen Conrad

Ida-Marie Rendtorff fra Espergærde fra skrevet bogen bag dette års u-landskalender. Torsdag fortalte hun på om sit forfatterunivers på børnebogsmessen på Hornbæk Skole.
BØGER: – Når man skriver en bog, så må det gerne være svært for hovedpersonen, fortæller Ida-Marie Rendtorff eleverne fra 5. og 6. klasse på Hornbæk Skole. Hun er ved at fortælle dem om sin bog-serie „Kloden under vand”.

Jorden under vand
Den handler om en måske ikke så fjern fremtid, hvor det meste af verden er oversvømmet, og hvor dykkerbarnet Lara spiller hovedrollen. Hun kæmper en hård kamp for at overleve, samtidig med at hun skal passe på og skaffe medicin til sin syge lillesøster.

Geparddrengen
Men Lara er langt fra den eneste hovedperson i Ida-Marie Rendtorffs bøger. Lidt senere hører eleverne fra 3. og 4. klasse hende fortælle om Geparddrengen Conrad. En fortælling, der afbrydes af mange spørgsmål, hvilket måske ikke er så underligt. „Geparddrengen” er nemlig bogen, der hører til dette års u-landskalender. Mange af børnene har læst den, og de er meget nysgerrige, da Ida-Marie med billeder fortæller om hendes besøg i Zambia, inden hun skrev bogen: – Var de bløde? var et af spørgsmålene om de to geparder, hun fik lov til at stå ved siden af? Der bliver også spurgt ind til den hverdag, som de to hovedpersoner Conrad og Sunday lever i.

47.000 solgt
Når man spørger Ida-Marie Rendtorff om man kan leve af at være børnebogsforfatter lyder svaret:
- Ja, efterhånden kan jeg godt.
Ida-Marie Rendtorff har da også en vaskeægte bestseller på hånden i øjeblikket. Foreløbig er bogen „Geparddrengen” solgt i 47.000 eksemplarer, hvilket er meget for en børnebørn. Dermed er det den bog, hun hidtil har udgivet, der er solgt i flest eksemplarer. Tidligere er bogen „Dalia Dragehvisker” blevet solgt i 20.000 eksemplarer. Salget af „Kloden under vand” går også godt, men serien er så ny at man endnu ikke er kommet op i så høje salgstal.
For Ida-Marie Rendtorff er børnebogmessen på Hornbæk Skole en velkommen nyskabelse, som hun også tror vil få flere til at læse bøger.
Som forfatter er hun også glad for at møde sine læsere, især de yngste med deres store spørgelyst, selv om hun også synes at de ældre lidt mere tilbageholdende elever er søde, når hun møder dem.


Fagbladet Skolebiblioteket nr. 8 2014

Hyrdedrengen og geparden

Af Eline Mørch Jensen, redaktør af Skolebiblioteket
Historien om hyrdedrengen Conrad og hans forbindelse til en mystisk gepard med tre kløer er omdrejningspunktet i årets U-landskalender. Årets hjælpeorganisation er Plan Danmark og overskuddet fra salget af låge-julekalenderen går til Plans arbejde med at give fattige udsatte børn i Zambia medindflydelse på deres skolegang – og skabe en bedre skole for dem.
Elevbogen i undervisningsmaterialet er skrevet af Ida-Marie Rendtorff, der i september udgav sidste bind i den dystopiske fremtidstrilogi Kloden under vand - Rød jord og bl.a. er kendt for serien om Dalia Dragehvisker. I Gepard-drengen tager hun 1.-4. klassetrin med på en tur til virkeligheden i en typisk zambisk landsby, som forfatteren også selv har besøgt. Gepard-drengen handler om hyrdedrengen Conrad, der tidligere – i al hemmelighed - har hjulpet en forladt gepardunge med at overleve i bushen. Nu lader det til at den samme gepard, hvis særlige kendetegn er, at den kun har tre kløer på den ene pote, er vendt tilbage som voksen. Det skaber frygt blandt landsbyens beboere, men er geparden farlig eller stadig tam over for Conrad? Kan han forhindre landsbyens mænd i at dræbe den? Og ender dramaet med at få konsekvenser for Conrads ønske om at hjælpe sin mor med at tjene penge, så han selv kan komme tilbage i skole?
Hvad inspirerede dig til at skrive historien om hyrdedrengen Conrad?
- Jeg havde skelettet klar allerede i foråret, inden jeg rejste af sted på researchturen sammen med Michael Larsen, som er forfatter til lærervejledningen, og fotografen Jeppe Gudmundsen-Holmgreen, fortæller Ida-Marie Rendtorff og fortsætter: - Nu har jeg rejst i Afrika før, i Ghana, hvor jeg var i fri praktik, dengang jeg læste til lærer. Jeg skulle have historien nogenlunde på plads, inden jeg tog af sted, for at få mest muligt ud af turen …

Fattige hyrdedrenge
- Der er ikke meget litteratur om Zambia på biblioteket, så min første research bestod i at læse de artikler, jeg nu kunne finde, ofte med hjælp fra gode bibliotekarer. Artiklerne handlede stort set alle om heksedoktorer eller indvielsesritualer, især pigernes, som gik ud på at de omkring 13-årsalderen, når de fik deres første menstruation, gik ind i en hytte i cirka tre uger. Herefter blev de som regel hurtigt gravide og droppede ud af skolen.
Ida-Marie Rendtorff følte ikke at de emner passede særlig godt til indskolingens danske børn, simpelthen fordi de var så fulde af seksualitet og drama. Desuden var sidste års hovedperson en pige, hvorfor hun i år gerne ville have fokus på en dreng – og helst én som ikke gik i skole. Men så stødte hun på et 3. emne, som omhandlede Zambias hyrdedrenge, der enten aldrig kommer i skole eller bliver taget ud efter få år. Det er især unge drenge fra de allerfattigste familier, som bliver kvæghyrder, ofte helt ned i 8-,9- og 10-års-alderen. Syv dage om ugen, fra solopgang til solnedgang, typisk i tre år ad gangen, hvorefter de får udbetalt den samlede løn: en kalv.
- Det er gratis at gå i skole i landet, men skoleuniformer og bøger koster penge, og i de fattigste familier er der hårdt brug for børnenes hjælp, fx fordi faren dør - lige som det sker for Conrad i Gepard-drengen - sikkert af AIDS, men det får vi nu ikke at vide. Dødeligheden pga. AIDS er enorm og samtidig et kæmpe tabu, men der er også voldsomme problemer med andre sygdomme og alkoholisme, især blandt mændene, som ofte forlader deres familier.
Ida-Marie Rendtorff kender ikke den eksakte gennemsnitsalder, men tilføjer at det i hvert fald er sjældent at støde på folk med gråt hår ude i landsbyerne.

Med på arbejde
- Virkelighedens Conrad, som egentlig hedder Mabvuto, der betyder 'problemer' eller 'den der mangler noget', er selv hyrde og fra en fattig familie med en alenemor og to hjemmeboende børn. Hans landsby med cirka 1000 indbyggere hedder Yambani og består af lerklinede klyngehytter med haver til, hvor kvinderne dyrker majs, fortæller Ida-Marie Rendtorff. - Sammen med to lokale medarbejdere fra Plan Zambia, Deo og Hilda, som selv bor og arbejder i området, der ligger i det østlige Zambia tæt på grænsen til Malawi, og som derfor kender familiernes problemer, besøgte vi et par landsbyer for at ”caste” den helt rigtige hyrdedreng.
- Conrad havde et dejligt ansigt og selvom han var genert, kunne vi godt få ham til at smile og grine. Han var også med på at lade os komme med ham på arbejde, så vi kunne fotografere og filme ham, når han drev kvæget ud i bushen tidligt om morgenen. Vi så ham også skyde et par fugle med sin hjemmelavede slangebøsse. Småfuglene blev stegt som en ekstra godbid – for der var jo ikke meget kød på dem – sammen med aftenens majsgrød, som blev tilberedt over de tre mursten, der udgjorde familiens ildsted.
Ifølge Ida-Marie Rendtorff lever man i landsbyerne stort set ikke af andet end majsgrød, hvorfor fejlernæring er et udbredt fænomen, men ind imellem suppleres grøden af kål og så altså også af de småfugle, mankan få ram på. Kylling og oksekød er noget, man spiser ved særlige lejligheder, fx juleaften.
Så når Conrad i historien får et bur med kyllinger som tak for, at han har reddet høvdingens søn fra geparden, er det noget helt særligt?
- Der er det! Den gave kan virkelig hjælpe familien økonomisk, sådan at moren kan træde ind i kvindernes klub, hvor man kan få mikro-lån og investere penge i fx tobaksmarker, og hvor kvinderne i det hele taget støtter hinanden. Der er hverken el eller vand i landsbyer som Yambani, allerhøjst en lille transformator, så her er ingen mobiltelefoner, computere eller fjernsyn. Alle er fattige ude på landet, men vi besøgte dog en høvding, der var helt vildt rig og havde mange koner, fortæller Ida-Marie Rendtorff og tilføjer: - Den nærmeste rigtige by er Chadiza, hvor vi boede på et guesthouse og hvor der også er barer, musik, købmænd og sågar et supermarked ved navn ’God bless you’.
Lidt uden for Chadiza i Chilenga ligger også en skole med omkring 1000 elever, som vi besøgte og som er med i pilotprojektet. Det er også den skole, som landsbybørnene går i, selvom det ikke er ualmindeligt at have 15-20 kilometer til skole.

Sidste led i fødekæden
- Hyrdedrengene bliver meget isolerede, når de færdes alene med kvæget i årevis, ofte i de der meget vigtige barndomsår. De bliver generte og svære at få øjenkontakt med, udover at de naturligvis ikke lærer at læse og skrive …
De får heller ikke meget ud af deres tre års slid – en enkelt kalv – som historiens Conrad endda ender med at blive snydt for …
- Nej, Det kan godt være at zambiske børn ikke bliver hørt ret meget i forhold til fx danske børn, hverken derhjemme eller i skolen, men hyrdedrengene har nærmest ingen rettigheder, de er virkelig sidste led i fødekæden, siger Ida-Marie Rendtorff.
Derfor er hun også glad for at projektet i Zambia ikke alene fokuserer på skolegang, men også på at børn bliver hørt og respekteret. Ifølge Plan Danmark kommer op mod 90% af alle zambiske børn faktisk i skole, men kvaliteten af skolegangen halter desværre bagefter. Næsten halvdelen dropper ud igen inden 7. klasse og mange af de elever, der færdiggør grundskolen, får ikke de kvalifikationer, der skal til for at kunne fortsætte deres uddannelse. Den samme udfordring har mange andre udviklingslande, men kvaliteten af Zambias skolesystem ligger næstsidst i en undersøgelse af skoler i 15 lande i det sydlige Afrika. Problemerne består bl.a. i lærervold, lærere der udebliver fra undervisningen, mangel på materialer, pladsproblemer samt mangel på latriner til pigerne.
Er det realistisk at gå ind og ændre på mønstrene, fx omkring lærervold?
- Ikke over night, nej, men første skridt på vejen er at få sat ord på problemerne. Faktisk har jeg læst om flere hyrdedrenge, der har lagt sag an mod deres arbejdsgivere, som har prøvet at snyde dem, og som har vundet i retten. Én dreng fik udbetalt erstatning, men fordi han var mindreårig, skulle hans onkel forvalte pengene. Da onklen også snød drengen, anlagde han sag igen, og endte med også at vinde over onklen. Så det nytter altså somme tider noget at kræve sin ret …

Et strejf af magi
Conrad i Gepard-drengen har en søster, som uvist af hvilken grund halter og holdes udenfor fællesskabet lige som Conrad, der er isoleret pga. jobbet som hyrdedreng. Men selv om de to søskende tilsyneladende er svage, har de et stærkt bånd indbyrdes, hvilket har været en vigtig pointe for Ida-Marie Rendtorff. Hun understreger, at hun nemlig gerne ville fortælle om en dreng, der flytter sig, og som finder ud af at han er noget særligt via sit liv i naturen. - Desuden skulle der også være lille drys magi, hvor det lige antydes at Conrad er beslægtet med geparden og at de to er hinandens gepardbrødre …
Kan man overhovedet tæmme en gepard?
- Først havde jeg egentlig skrevet om en leopard, men det viste sig ikke at holde, så jeg var nødt til at lave den om til en gepard. Jeg besøgte bl.a. en nationalpark uden for Lusaka, hvor de havde nogle tamme geparder, som jeg fik lov til at ae. Her fik jeg også en del fif om hvordan geparder underkaster sig og den slags, så de ting der sker i Gepard-drengen kan teoretisk set godt ske i den virkelige verden, siger Ida-Marie Rendtorff.
Hun tilføjer at Deo, den ene af de lokale Plan-medarbejdere, selv har en flok kvæg, som han sikkert har en hyrdedreng til at vogte. Han fortalte hende om hvordan – ikke en gepard – men en løve havde angrebet hans kvæg. Arbejdet som hyrdedreng er altså ikke bare dårligt lønnet, men heller ikke helt ufarligt.

Gamle og nye fabler
Foruden fortællingen om Conrad består Elevbogens 64 sider af både læseletfabler, faktabokse og temasider.
- Der er ingen der skriver børnebøger i Zambia, så de eneste børnebøger er dem, der indføres fra udlandet og oversættes, typisk fra engelsk. Til gengæld har man altid fortalt historier og gør det stadigvæk. Lige som der i Danmark er familier, hvor man ikke læser bøger højt, er der selvfølgelig også familier i Zambia, hvor man ikke fortæller historier.
Men fx i Deos familie gør man, her var det især hans bedstefar, som var familiens historiefortæller, hvorfor Ida-Marie Rendtorff fik Deo og forskellige andre, hun mødte, til at genfortælle nogle af de fabler, de havde hørt derhjemme. Siden udvalgte og gendigtede hun de bedste til Elevbogen.
- De traditionelle fabler handler fx om den lille skildpadde, som bruger sin kløgt til at finde vand i tørkeperioden, eller om hvordan dyrenes konge bliver udvalgt – det er selvfølgelig den stærke løve, der vinder her, for geparden er mere sky og klarer sig ikke godt i kapløbet. Men der kommer også nye fabler til, lige som de traditionelle bliver omfortolket i mere moderne – og somme tider platte – udgaver. Som fx den om hvordan hjorten fik sin hvide rumpe, hvor forklaringen er at den har siddet på et toiletbræt, som smittede af, fortæller Ida-Marie Rendtorff.
Gepard-drengen er sat med stor skrift og rummer tekster med varierende lix. På websitet kan svage læsere desuden støtte læsningen med teksterne som lydbøger, men bogen egner sig også fint til højtlæsning. Geparddrengen er illustreret med fotos af Jeppe Gudmundsen-Holmgreen samt tegninger af børne-illustratoren Dorte Bengtson.

Børnenes U-landskalender 2014 Danidas undervisningsmateriale tager udgangspunkt i Ida-Marie Rendtorffs bog Gepard-drengen – og i den virkelige verdens Zambia: I livet og skolen set i børnehøjde i en lille landsby og i landets dramatiske natur og dyreliv. Undervisningsmaterialet inddrager en række trinmål i dansk og natur/ teknik, men kan også kobles med engelsk og praktisk/musiske fag som billedkunst og drama. Samtidig arbejder eleverne fagligt med både den internationale dimension og dimensionen “it- og mediekompetencer”. Ideen er at sikre, at væsentlige fagfaglige krav bliver tilgodeset, uanset hvor lang eller kort en periode, man arbejder med materialet. Derudover får eleverne den internationale dimension, kulturmødet og koblingen til U-landskalenderen. I lærervejledningen kan man finde en oversigt over, hvilke trinmål der tilgodeses i hvilke fag. I websitets lærer-univers findes desuden et enkelt værktøj til, hvordan undervisningen kan evalueres og senere dokumenteres, fx på forældremøder eller over for kolleger. Se mere på http://2014.u-landskalender.dk/


 

Udenrigsministeriet:

Årets undervisningsmateriale i 2014

På opdagelserejse i Zambia: Ida-Marie Rendtorff har skrevet elevbogens spændende fortælling om børneliv i Zambia, der er den røde tråd i en opdagelsesrejse med ”faglige vitaminer i” for 1.-4. klasse.
Årets undervisningsmateriale er en finpudset version af sidste års succesrige materiale – med en række forbedringer og et par markante nyheder. I 2013 blev undervisningsmaterialet til U-landskalenderen revideret og fornyet fra A til Z med helt ny faglig tilgang, nye opgaveforløb og med et interaktivt webunivers. I år kan lærere og elever regne med samme indhold (plus lidt mere) og samme høje kvalitet.
Undervisningsmaterialet, som retter sig mod 1.-4. klasse, består i 2014 af følgende hovedelementer:
● Trykt elevbog (billedet) med den store fortælling om hyrdedrengen Conrad og den mystiske gepard med de tre kløer – skrevet af børnebogsforfatteren Ida-Marie Rendtorff. Bogen bugner af flotte fotos af Jeppe Gudmundsen-Holmgreen fra landsbyen og Zambias flotte natur og dyreliv. Der er tegninger af børneillustratoren Dorte Bengtson, der er eventyrlige læselet-fabler og der er faktabokse og temasider, som eleverne skal bruge i arbejdet med opgaverne. 64 sider i stort format.
● Trykt lærervejledning på 44 sider med stor fakta-sektion og med nem og grundig vejledning i forløbene og alle opgaverne. Fakta-sektionen introducerer kulturen, historien og livet for befolkningen i Zambia. Mange billeder, som kan vises på smartboard eller med projektor. Detaljerede forslag til de tre undervisningsforløb. Vejledning til alle opgaverne. Forslag til sjove og kreative aktiviteter. Detaljeret oversigt over trinmål.
● Website-univers for elever med UNI-login, hvor eleverne kan lave fotohistorier og ud fra opgaverne gå på fagligt struktureret opdagelse i film, billeder og fakta. Fotohistorierne kan præsenteres for klassen og deles med andre.
● Nyhed: App til iPad. Nu kan eleverne også arbejde med opgaverne på websitet med en iPad.
● Website-univers for lærere med med billedbank, filmbank, opgavebank og meget mere.
● DVD og filmbank med tematiske film til opgaveforløbene og hel række DR-film til emnet, bl.a. Nørd på Eventyr i Zambia.
● Opgaveforløb: Undervisningsmaterialet rummer en række opgaveforløb og aktivitetsmuligheder herunder et danskforløb (litteraturfagligt og med masser af gode opgaver), et natur/teknik-forløb (med eksperimenter efter IBSE-metoden), et tværfagligt forløb (med Peter Mygind om børns medbestemmelse) samt kreative og praktiske opgaver, f.eks. zambiansk mad, leg og sang.
● DVD og filmbank med tematiske film til forløbene og hel række DR-film til emnet, bl.a. Nørd på Eventyr i Zambia.
● Nyhed: Lydbøger. Læsestøtte til de mindste og til svage læsere – lydbøger og oplæsning af tekster på web.
Bestil og læs meget mere på
www.u-landskalender.dk

Flere nyheder i 2014
Ud over iPad-app og lydbøger rummer årets materiale også disse nyheder:
- Læsestøtte på websitet: Klik på faktatekster og billedtekster og få dem læst højt.
- Kreative opgaver: Der er tilføjet flere kreative og praktiske opgaver. Sang, madlavning og legetøj.
- Forum for lærer-erfaringer: I lærer-universets opgavebank kan lærere under hver opgave skrive en idé eller erfaring til andre lærere.
- Anti-drille: Ingen kan drille ved at ændre andres fotohistorier, uden at det opdages. Alle i klassen kan se, hvem der sidst har ændret en historie.
- Sværere fotohistorier: De store elever kan nu få lov at skrive lidt længere tekster i deres fotohistorier.


 

Folkeskolen

Ulandskalenderen drager til Zambia

Af: Hanne Hellisen
I år tager ulandskalenderen udgangspunkt i Zambia - i livet og skolen set i børnehøjde i en lille landsby og i Zambias natur og dyreliv. Ida-Marie Rendtorff står bag elevbogen »Gepard-drengen«, og Danida står bag undervisningsmaterialet. Det inddrager en række trinmål i dansk og natur/teknik i 1.-4. klasse, men det kan også kobles med engelsk og praktiske/musiske fag som billedkunst og drama. Som noget nyt er der også en app til iPad og en webudgave.

Ida-Marie Rendtorff E-mail: ida-marierendtorff@hotmail.com Telefon: 22397456