Hvad nu hvis...

hvad-nu-hvis-laerer
Hvad nu hvis...
Køb

Du tror det er løgn! Nu skal du høre, hvad der skete på vej hjem fra skole i går ...

Vi er alle fulde af historier, som vi gerne vil dele med andre. At skrive er en ret god måde at fortælle historier på. Skrivning er et håndværk, som kræver redskaber og øvelse.

Hvad nu hvis ... er en bog fyldt med skriveøvelser, teksteksempler, noveller og øvelser, der vil gøre dig i stand til at skabe levende personer og skrue en spændende handling sammen.


Alinea 2007

Medforfatter: Daniel Zimakoff


Børne- og ungdomsbogsforfatterne Ida-Marie Rendtorff og Daniel Zimakoff står bag ”Bogen om at skrive fiktion - Hvad nu hvis …”, der lærer eleven at skrive fiktion. Gennem teksteksempler, skriveøvelser og forfatternes tips føres eleven gennem alle skrivningens faser og får redskaber og genrekendskab til at skrive gys, krimi, realisme, fantasy eller science fiction – de genrer fra fiktionen, som eleven vil møde til den skriftlige prøve i dansk.

Det er et strålende og inspirerende undervisningsmateriale, hvor de to forfattere øser af deres personlige erfaringer som forfattere, men også fra deres mangeårige arbejde som lærere på skrivekurser og skriveskoler.

Indhold:
  • Respons - hvor man introducerer en meget fin, brugbar og enkel responsmodel.
  • Kom i gang – handler om små skriveøvelser, små skriveøvelser… – masser af små skriveøvelser, som der er masser af i bogen som helhed.
  • Fra fakta til fiktion – om at omsætte faktastof til fiktion
  • Sanser – hvor et fint eksempel er et uddrag fra Ida-Marie Rendtorffs roman ”Tordenpulveret”
  • Fortælle-teltet – en historie har fire ”teltpløkke”: personer, situationer, miljø, følelser
  • Starter og slutninger – hvor forfatterne præsenterer en række inspirerende starter og slutninger
  • Konflikt – giver nerve i historien, eksemplerne er grundkonflikt, dilemma, det forkerte valg
  • Plot – om at udtænke en start, et midterstykke og en slutning. Daniel Zimakoffs novelle ”Et skarpt sving” er det inspirerende eksempel
  • Fortælletempo – har som eksempel H.C. Andersens ”Fyrtøjet”
  • Fortællersynsvinkler – om fortæller, forfatter, personer, m.m.
  • Show it, don’t tell it – er meget vigtigt, når man skriver fiktion
  • Personer – om at karakterisere sin fiktive personer
  • Dialog – med masser af gode eksempler og overvejelser
  • Spor og overraskelse – om at være uforudsigelig i sin skrivning
  • Undertekst – er det usynlige, det, der står mellem linierne
  • Billedsprog – det er de sproglige billeder, der gør teksten interessant at læse
  • Titler – om det vigtige i at vælge den helt rigtige titel
  • Kend genrerne – det er nødvendigt at kende de forskellige genrer for at kunne skrive i dem - et fint og inspirerende afsnit
  • Kill your darlings – dræb dine yndlingsudtryk, om at ”delete” de udtryk, der går igen, igen…
  • Uddybende respons – her præsenteres læseren for et grundigt responsskema
  • Idébanken – her kan man sætte ideer ind på samme måde som penge i banken
  • Skriveblokering – om angsten for det hvide papir, om ikke at kunne komme i gang.

Det er simpelt hen et flot, kreativt og gedigent undervisningsmateriale, som varmt kan anbefales til indkøb i klassesæt.

Bent Rasmussen, redaktør af "SKOLEBIBLIOTEKET"
Januar 2008.

Ida-Marie Rendtorff E-mail: ida-marierendtorff@hotmail.com Telefon: 22397456