Lige nu er allerede i morgen
Hun ved det allerede, inden han har åbnet munden. Der skal andre boller på suppen. Det siger far altid, når der er noget, han er utilfreds med. Far rømmer sig, kigger ned i gulvet.
"Det er nødt til at stoppe."
Otte, seksten, fireogtyve ... Felicia begynder at sige tabellerne inde i hovedet. Hvis hun koncentrerer sig om tallene, forsvinder fars ord.
"Du bor der jo nærmest efterhånden," fortsætter han.
... fyrre, otteogfyrre ...
Felicia besøger sin mor og søster hele tiden. Også selvom hun godt ved, det ikke er meningen. Far siger, hun hellere skal finde sig en god ven. Men hun vil så gerne have dengang tilbage. Dengang de alle fire var sammen. Så en dag flytter Peter ind overfor ...
Gyldendal 2015
Til lærerne: Ideer til undervisningen kan hentes her
Lektør
Kort om bogen
Felicia er i dyb sorg og drømmer om dengang, da mor og Cille stadig var hos dem. Men en dag møder hun Peter, der ikke lader sig skræmme af Felicias sorg. Gribende bog om liv, død og den altoverskyggende sorg. Til børn og unge fra 10-15 år
Beskrivelse
Felicia har mistet sin mor og sin søster i en bilulykke, hvor de blev ramt af en spøgelsesbilist. Hun besøger sin mors og søsters gravsted hele tiden, hvilket bekymrer hendes far. Felicia er ensom, fuld af vrede og sorg og drømmer om dengang, de var en familie på fire. En dag flytter en ny familie ind i huset overfor, og drengen, Peter, starter i Felicias klasse. Selvom Felicia gør modstand, lykkedes det Peter at komme tættere og tættere på, og de har mere til fælles end Felicia umiddelbart tror. Tidligere bragt i novellesamlingen Du er ikke alene
Vurdering
Vellykket og gribende bog om død, liv og sorg. Bogen er skarpt og godt opbygget. På 54 sider skildrer den med stor indlevelse, hvordan det er at leve med tabet af sin mor og søster. De smukke sort/hvide illustrationer af Leo Scherfig er med til at give bogen kant og stemning. Det er en bog, der kryber helt ind under huden på én og rammer lige i hjertet
Andre bøger om samme emne/genre
Død og citronmåne , Monster og Ellens ark beskriver alle tabet af et nært familiemedlem og den tunge sorg
Til bibliotekaren
Kan varmt anbefales og bør anskaffes bredt på både PLC og folkebiblioteker. Er oplagt i undervisningssammenhæng pga. det lave sideantal. Forsiden vil have mest appel til pigerne
En lille roman om at miste for unge læsere - over tolv år.
Felicia kommer for sent hjem, fordi hun har været ude hos sin mor og søster. Det giver knuder med faren. Oven i købet har Felicias lærer talt med hendes far og fortalt, at hun tit glemmer ting. Felicia på sin side irriteres over sin far og får også held til at såre ham, såre sig selv, beklage at hun ikke bor sammen med sin søster mere. I det hele taget er stemningen ret dårlig i det lille hjem, og i lang tid tror læseren, at det skyldes en skilsmisse, og netop heri består bogens særlige raffinement.
Der er kommet en ny dreng i Felicias klasse, og det viser sig, at han også er blevet hendes genbo. Han prøver at komme i kontakt med Felicia, men hun afviser ham. Felicias far inviterer de nye genboer over til cacao, og drengen kommer over sammen med sin far der er i kørestol. Felicia har ikke brug for nye bekendte og trækker sig, inden det går hen og bliver hyggeligt. Men senere får drengen og hans far pludselig brug for hende, og så får hun et tilbud, hun ikke kan afslå.
Gråsorte collager mest af Felicia med store, mørke øjne, men også den nye genbo der forsøger at trænge gennem tristheden, vidner om det tragiske tomrum, hun og faren befinder sig i.
Det er også en roman om at være bange og barrikadere sig, og det er nydeligt fortalt. Der er en indlagt spændingskurve og en gnist af venskab og romantik.
Anmeldt af Birte Strandby, Bogvægten
Store følelser sættes i sving i to superkorte, skarpt skårede romaner for yngre læsere.
På bare godt og vel et halvt hundrede sider formår Ida-Marie Rendtorff og norske Geir Gulliksen at skabe væsentlige og bevægende historier om børn i otte-11 års alderen. Begge forfattere udvælger deres ord med omhu. Alt unødvendigt er skåret væk, så dramaet får lov at stå rent og rørende.
Rendtorffs »Lige nu er allerede i morgen« handler om Felicia, kaldet Fe. Hun bor alene med sin far, men besøger hele tiden sin mor og søster, selv om hun ikke må for faderen. Hun er indesluttet, indebrændt og vrissen med en klar hold-jer-væk-attitude over for alle. Hun sjusker med sine lektier og skolen og er kun fokuseret på den mor og søster, hun ikke må være sammen med. Hendes far siger, at hun skal se at få sig nogle »rigtige venner«, men selv mener hun, at hendes »falske« tvillingesøster er den eneste der duer. Men så starter en ny dreng i klassen, Peter, som tilmed bor lige overfor. Han vil være hendes ven, og han giver sig ikke.
Undervejs i læsningen melder spørgsmål sig, som: Hvorfor må hun ikke besøge sin mor og søster? Hvorfor tager søsteren ikke sin telefon? Kort sagt: hvad ligger under Felicias afvisninger? Det afsløres først på de sidste fire sider. Rendtorff formår at indsnige små spor, som er så fine, at de først opdages, når man genlæser historien. Det gælder i valget af billedsprog, i »snydebrug« af tidsformer og andre stilistiske virkemidler. Felicias arrige depressivitet løber f.eks. karakterisende som en strøm gennem bogen: »Felicia betyder heldig på latin, har far engang fortalt, men det må betyde noget andet på dansk«. Eller når hun er så gal på sin far, at hun ønsker at »slå ham i ihjel og så myrde ham bagefter«. Leo Scherfigs billeder understreger dramaet og mystikken med en smukt tegnet sort-hvid mol-stemning. Det forvirrer dog, at Felicia i hans streg ser ældre ud end de 11-12 år teksten udsiger. Men uanset hvad er »Lige nu er allerede i morgen« et lille mirakel af en bog.
Fem stjerner
Af Kari Sønsthagen, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
7. november 2015, 20:00
Sorgens anatomi
Ungdomsbog. Ida-Marie Rendtorff: Lige nu er allerede i morgen.
Illustreret af Leo Scherfig
Nænsomt og klogt (og kort) fortæller Ida-Marie Rendtorff fra indersiden af en pige, der er hårdt ramt. Felicia (ca. 12 år) bor alene med sin far, der er flink og forstående. Meget af tiden tilbringer hun på den anden side af skoven hos sin mor og storesøster. I skolen er hun tillukket. Derhjemme er hun fraværende. En ny, genbodreng får ikke mange ben til jorden.
Historien lever stærkt på at den antyder uden at forklare. Den kører i behersket tempo. Der lægges mange spor ud, der er helt banale oplysninger fra hverdagen, men først til allersidst forstår man omfanget af den katastrofe, som har ramt pigen. Forfatteren har et godt greb om sin lille hovedperson, der ruskes og udfordres skønt hun stritter imod.
En trænet (voksen)læser vil nok lugte lunten tidligt, men det gør egentlig ikke noget, for så kan man kigge forfatteren efter i forfatterkortene. De sort-hvide illustrationer af Leo Scherfig giver et strøg af både lethed og alvor til Felicias trængsler. En smuk bog om sorgens anatomi.
Fire stjerner
Steffen Larsen, Politiken feb. ’16
Grænser er det grimmeste ord i verden
ANMELDELSE. Ida-Marie Rendtorffs novelleLIGE NU ER ALLEREDE I MORGEN er en fortælling om at miste og at skulle give slip.
af Eiler Jensen - DanskLitt december 2015
Den største sorg ud i verden her
Er dog at miste den, man har kjer
Sådan lyder indledningsstrofen til St. St. Blichers storslåede novelle ”Hosekræmmeren”. Her er der dog ikke tale om en kærlighedsnovelle, men i den grad en fortælling om at miste og at skulle give slip, og det er Ida-Marie Rendtorffs ublandede fortjeneste, at denne læser helt til slutningen tror at læse en fortælling om en skilsmisseproblematik.
Søskende og soulmates
Felicia (som betyder lykke) besøger hver dag sin mor og søster, Cille, og ofte kommer hun for sent hjem, så sent at det går faderen på. Desuden er skolen bekymret over den måde, Fe, som hun kaldes, forsømmer sin skolegang på.
Tingene tårner sig op i denne pige, som i sit smertelige savn bygger en hård skal op imellem sig og omverdenen. Det er så vanskeligt at tackle det savn, som det mistede udgør, at Felicia dagligt opsøger sin mor og falske tvillingesøster, som moderen kalder de to søskende, der er født ganske tæt på hinanden, og som tilmed er soulmates.
Felicia ser Cille overalt. Da hun er inde hos Gerdas Guld for at købe en gave til Cilles fødselsdag, får hun i et cafevindue øje på sig selv og søsteren, der sad der sammen for mindre end et år siden. Nu er Cille der ikke, så Felicia må i stedet købe en halskæde med et hjerte i til hende.
Hjemme på værelset har Felicia et billede hængende af hele familien fra en ferietur til det græske fra året før. Men billedet er revet over i to dele: En halvdel med Felicia og far og en med mor og Cille.
Det er en meget smuk, hjertevarm og troværdig fortælling, Ida-Marie Rendtorff har skrevet, den er både velskrevet og flot bygget op.
På vej mod venskab
Det synes som om konflikten er fastlåst, og faderen må sætte ”grimme grænser” for Felicia, som han kalder hende, når der er problemer i luften. Det er slut med at besøge Cille og moderen dagligt. Weekender må række, hvilket er uoverskueligt for Fe.
Men så dukker Peter op. Peter er en sød og rar fyr, der imidlertid bliver mødt af hendes stålsatte modvilje. Han giver dog ikke op, og langsomt udvikles spiren til noget, der kunne blive et venskab.
Vejen går over bordfodbold, hvor Peter får klø af den ”onde Fe”, som han kalder hende, og over mountainbikes.
Situationen, hvor Felicia egentlig blødes op, er en dag, hvor Peters invalide far er faldet ud af sin kørestol og må hjælpes op i den igen, hvilket Peter ikke magter at gøre alene. Ved fælles hjælp får de bugseret faderen op i stolen og kørt ham på hospitalet, hvor han får lagt gips på den brækkede arm, der kom ud af hans brutale møde med gulvet.
Da Peter fortæller, at han med sin familie i weekenden skal med moderen og faderen til deres ødegård i Sverige, og hvor der er en grusgrav, der egner sig fortrinligt kørsel med mountainbikes overgiver hun sig, og først her afsløres det, at Cilles og Felicias forældre ikke er gået fra hinanden, men at Cille og moderen er blevet dræbt i trafikken af en spøgelsesbilist.
Så når Felicia dagligt har besøgt mor og Cille er det altså ikke i deres lejlighed, men på kirkegården.
Og der er da også ved nærmere eftersyn flere ting, der undervejs peger i den retning. Fx er der flere hentydninger til himlen.
Det er en meget smuk, hjertevarm og troværdig fortælling, Ida Marie Rendtorff har skrevet, den er både velskrevet og flot bygget op, og den lægger sig fint op af Blichers novelle, der jo begynder som oven for nævnt, men slutter: Den største sorg ud i verden her er dog at skilles fra den, man har kjer!
Forandring
Og det er her smerten ligger for Felicia. Det er ved at være uopretteligt skilt fra søsteren, hendes lykke bryder sammen, og hun hærdes som stål, så der skal gode tanker til for at ændre på det, en forandring, som faderen ikke alene kan tilvejebringe. Der må et andet, nyt (?) menneske til, igennem hvilken der kan etableres følelser, der bløder det stålsatte op, så Felicia som menneske igen kan finde vej til sig selv.
Når en genforening er umulig i kraft af adskillelsen, så må man forsøge at forsone sig med det uoprettelige gennem fx fortrolighed, nærvær og venskab – i hvert fald gode relationer.
Og selv om grænser er grimme, som Felicia siger, så er de et faktum, som ikke bare hun, men enhver må affinde sig med. Nogen grænser kan man kæmpe med og forandre, det må man så gøre, medens andre er umulige at gøre noget ved. Dem må man respektere, men ikke lade sit liv ødelægge af.
Ingen går igennem livet uden modgang. Det er den lære, Felicia må erhverve sig i en meget ung alder. Og den er forudsætningen for, at hun i fremtiden kan få et godt liv.
Det er en fin fortælling på alle måder. Den har litterært format, den er velskrevet, den er dyb – og den peger på en løsning uden pegefingre. Det er så fint løst, som man kan ønske sig.
Om man nu vil kalde fortællingen en lang novelle eller en kortroman, så vil den være velegnet til at arbejde med i skolen.
Dels er temaet væsentligt – og lige så meget som man kan lave litterær analyse på fortællingen, så kan den måske være endnu mere velegnet til en god og livsfilosofisk diskussion om retten til at generobre sit liv.
Felicia har det jo sådan, at hun næsten ikke synes, hun har ret til at leve sit liv uden sin falske tvillingesøster. Tiden må arbejde for, at man kan generhverve denne ret. Dette vil med god grund kunne italesættes i en filosofisk samtale, hvor der gives plads til at tale: identitet, tab, tomhed, sorg.
Meningen med livet er bestemt et overordnet tema, som det kan være på sin plads at bringe i spil i denne velskrevne og litterært anlagte fortælling.
Og endelig kunne det være en ide at fortolke og tale omforskellen på de to Blicher citater:
(fra indledningen)
Den største sorg ud i verden her
Er dog at miste den, man har kjer
Og (fra slutningen)
Den største sorg ud i verden her
er dog at skilles fra den, man har kjer!
Felicia besøger sin mor og søster hele tiden. Felicias far er ikke tilfreds. Han synes, at hun bruger for meget tid ude ved dem. Men Felicia bliver nødt til at besøge dem; hun kan ikke lade være. Hun savner dem så meget, at hun næsten ikke kan hænge sammen. Felicias våben mod sorgen, ensomheden og faderen er cyklen, for "Når Felicia cykler stærkt, føles det næsten, som om hun letter fra jorden. Som om hun flyver. Viden flår i hendes hår og blæser alle tanker ud af hendes hoved." "Lige nu er allerede i morgen" af Ida-Marie Rendtorff er en sjælden fin fortælling om Felicias sorg og forsøg på at begynde forfra. Med tomme pladser, søsterbånd, forældreforventninger og nye venskaber. Den er yderst undervisningsegnet til mellemtrinet. Jeg tænker umiddelbart 5. klasse, måske før måske senere. Den er nemt læst, og jeg vil, med fortællingens kun 53 sider, karakterisere den som en lang novelle eller en kort roman. Bogstaverne er store og sproget flyver nemt. Leo Scherfigs illustrationer kan bruges som forforståelse og som et løbende redskab til at hjælpe eleverne med at knække koden til den begyndende litteraturundervisning. Novellen er tidligere udkommet i antologien "Du er ikke alene", der er udgivet i samarbejde Børn, Unge & Sorg, hvor alle novellerne handler om liv og død, håb og sorg. De resterende noveller er skrevet af Kenneth Bøgh Anderse, Merlin P. Mann og Kirsten Sonne Harild. Det er noveller til børn i alderen 8-12 år, og igen, vældig oplagt til undervisning.
Bogoplevelsen – Mette Sofie Kirkedal.
Smuk fortælling om nærhed og afstand
Af: Cecilie Rosdahl fr. 1. apr. 2016
Lige nu er allerede i morgen, når det er lige efter midnat. Felicia stiller sit ur efter at have gået tur på kirkegården.
Felicia elsker matematik, og når hun ikke vil høre, hvad far siger, tæller hun tabeller. Der er 120 timer til, at hun skal besøge moren og søsteren Cille. Timerne, minutterne er en afstand imellem dem. Hun kan også lide ord, ord som himmel. Hun ligger og tænker på ordene, inden hun skal sove. Læreren Bjarne ringer, Felicia kalder ham for ”Bøffen”. Hun har ikke afleveret de sidste to stile.
En dag starter en ny dreng i klassen, Peter fra Liverpool. ligesom der, hvor Beatles kommer fra. Peters far er handicappet og sidder i kørestol. De er flyttet ind i huset overfor, der har stået til salg i et år. Faren inviterer dem til cookies og kakao. Men Felicia gider slet ikke være sammen med Peter og hans familie.
Hun savner moren og bruger hendes pudder, der stadig står i skabet. Hun har revet billedet over af hele familien samlet: moren, faren, Cille og hende. Hun og Cille er adskilt. Felicia kommer fotografiet ind i et sølvhjerte, hun køber til søsteren. Moren kaldte dem for ”falske tvillinger", fordi der er et år imellem dem. Faren synes, hun skal have en ven, men hun vil ikke have en ven. Peter er bare irriterende - indtil den dag, hvor hans far er faldet, og hun tager med på hospitalet. Hun synes, det er synd, hvis han ikke har nogen at spille kort med, når han skal vente med faren.
Peter spørger, om hun vil med til Sverige, hvor de har en ødegård, og cykle i grusgraven. Felicia kender godt den følelse af at suse på en cykel og vil gerne med, men det er et dilemma for hende. For skal hun svigte søsteren på hendes fødselsdag? Hun har nemlig fødselsdag, samme dag som Peter skal til Sverige.
Ida-Marie Rendtorffs bog "Lige nu er allerede i morgen" er en smuk fortælling om at elske og at miste. Layoutet er virkelig lækkert, og der er fine sort-hvide illustrationer med collage og raster.
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Forfattere beskriver børns sorg og troens svar
AF BENJAMIN KRASNIK OG DANIEL ØHRSTRØM
19. januar 2016 i Kristeligt Dagblad
I en ny bog for børn mister drengen Halfdan sin morfar og forsøger at finde et svar på, hvad døden er, ved blandt andet at besøge en præst. - Illustration fra bogen af Peter Bay Alexandersen.
Nu om dage har de fleste moderne voksne ikke et færdigt svar, når børn spørger, hvad der sker, når folk dør.
NYE BØGER OM DØDEN FOR BØRN
• ”Ellens ark” af Rebecca Bach-Lauritsen.
• ”Lige nu er allerede i morgen” af Ida-Marie Rendtorff.
• ”Halfdan- Den ondelyneme!” af Daniel Zimakoff og Ida-Marie Rendtorff
• ”MonaMorgenglad” af Marianne Verge.
• ”Pipilotta - mormors gamle skab” af Janus Kodal.
Eksistentielle spørgsmål om livets store spørgsmål i børnehøjde er temaet i en række nye bøger fra markante forlag
Halfdans morfar får hjertestop på den absolut værste lørdag i Halfdans liv.
Sådan indledes den første bog i en ny bogserie om drengen Halfdan, der udkommer i dag fra forlaget Gyldendal. Den indgår i en ny bølge af bøger for børn og unge om svære emner som død og sorg.
I ”Mona Morgenglad” mister pigen Mona sin mor, mens Felicias mor og søster er blevet dræbt af en spøgelsesbilist i ”Lige nu er allerede i morgen”.
Et centralt emne i disse bøger er sorgen over tab af et nært familiemedlem og håndteringen af denne sorg blandt andet med hjælp fra religion.
I historien om drengen Halfdan spørges der, hvorfor mennesker skal dø, og hvordan man får fat i Gud. Halfdan går på jagt efter svar i kirken og overvejer, om morfaderen mon er blevet reinkarneret som papegøje.
Bogen er tænkt som en underholdende måde at komme til at snakke om døden med børn, forklarer medforfatter til bogen Daniel Zimakoff.
”Nu om dage har de fleste moderne voksne ikke et færdigt svar, når børn spørger, hvad der sker, når folk dør. Før i tiden sagde mange nok hurtigere 'Jamen, nu er de i Himlen'. Men børn har stadig brug for at tale om døden, og det er også derfor, vi har skrevet om det,” siger han.
Bøger om eksistentielle spørgsmål og tro for børn og unge er gennem tiden blevet udgivet hos mindre forlag som forlaget Alfa, men nu har også store forlag som Gyldendal givet mere plads til emnerne, både for børnene og de voksnes skyld, fortæller redaktionschef Elin Algreen-Petersen fra Gyldendal.
”Børn skal også lære at forstå, hvad der sker, når de omkring dem dør eller er syge. Og det kan også være svært for de voksne at tale om uden at blive nervøse. At læse højt fra en bog for et barn er en intim situation, som kan være velegnet til at komme ind på noget alvorligt også,” siger hun.
Elin Algreen-Petersen påpeger, at der altid er et behov for at fortælle om svære emner i en moderne kontekst, som børn kan kende sig selv i. Og i denne kontekst er troen også til stede: ”Når vi i Danmark taler om noget uhåndgribeligt eller spirituelt, er det ofte kristendommen, der refereres til,” siger redaktionschefen.
Emner som død og sorg er ikke nyt i børnelitteraturen og går helt tilbage til H.C. Andersens ”Pigen med svovlstikkerne”, påpeger Nina Christensen, der er leder af Center for Børnelitteratur ved Aarhus Universitet.
Nina Christensen ser en forandring i beskrivelsen af menneskets og dermed også barnets forhold til livets svære emner.
”Vi ser flere bøger, hvor børnekarakteren har en dybere psykologi. Tidligere blev børnekarakterer generelt præsenteret mere enkelt, mens forfattere i dag beskriver børn mere nuanceret som et menneske med et stærkt følelsesliv, der også kan forholde sig til komplekse problemstillinger,” siger Nina Christensen, der oplever en stærkere tendens i børnelitteraturen til at behandle eksistentielle og filosofiske fænomener i en verden, hvor religionen også har en plads.